Budowa wiaty drewnianej – jak stworzyć taką konstrukcję krok po kroku?

Data publikacji-
AutorRedakcja portalu Majsteria
Długość czytania6 min

Drewniane wiaty znajdujące się na przydomowych posesjach, są popularne m.in. dlatego, że pozwalają zabezpieczyć samochody przed gradem czy śniegiem. Poza tym wpływają na estetykę i zwiększają wartość całej nieruchomości. Z naszego poradnika dowiesz się, jak samodzielnie (lub z pomocą fachowca) zbudować garaż drewniany z wiatą.

Budowa wiaty drewnianej – jak stworzyć taką konstrukcję krok po kroku?

Jaki projekt wiaty drewnianej wybrać?

Przystępując do budowy wiaty drewnianej, możesz postawić na konstrukcję przyścienną (idealnie sprawdzi się na małej działce) albo wolnostojącą (to świetny wybór, gdy dysponujesz sporą przestrzenią na posesji albo masz więcej samochodów).

Zwróć uwagę na to, jaka zabudowa wiaty drewnianej jest Ci potrzebna. Możesz zdecydować się na konstrukcję pozbawioną ścian albo z 1, 2, 3 lub 4 ścianami. Zastosowanie ścian jest korzystne, gdyż pozwala lepiej zabezpieczyć samochód przed czynnikami atmosferycznymi. Porywisty wiatr potrafi rzucać gałęziami czy innymi przedmiotami z ogromną prędkością. Lepiej, żeby auto nie było wtedy na jego drodze. Karoseria po takim zdarzeniu może wymagać naprawy. 

Warto wybrać projekt wiaty garażowej bez pozwolenia. Nie musisz starać się o nie, jeśli:

  • powierzchnia zabudowy nie przekroczy 50 m²;

  • w konstrukcji znajdą się maksymalnie 3 ściany.

Pamiętaj, że na działce możesz postawić ograniczoną liczbę wiat. Na każde 1000 m² przypadają maksymalnie dwie takie konstrukcje. Prawo budowlane jasno wskazuje, że jeśli powierzchnia wiat nie przekroczy 35 m², dozwolone jest postawienie 2 obiektów na każde 500 m² posesji.

Potrzebujesz więcej informacji na temat przepisów związanych z budową wiaty bez pozwolenia? Przeczytaj artykuł: Garaż na zgłoszenie – jakie przepisy obowiązują w 2024 roku.

Przygotowanie działki pod wiatę drewnianą

Aby budowa wiaty drewnianej przebiegła sprawnie, należy wybrać odpowiednią lokalizację. Powinna ona zapewnić swobodny dostęp, co ułatwi manewrowanie samochodem. Ważna jest też odległość od granic działki – najlepiej, by wyniosła minimum 3 m.

Zadbaj o utwardzenie podłoża. Możesz zdecydować się na:

  • kostkę brukową – jest dostępna w różnych kolorach, dlatego bez problemu wybierzesz taką, która będzie komponowała się z otoczeniem;

  • płyty ażurowe – umożliwiają szybkie odprowadzanie wody do gleby, dlatego są idealne tam, gdzie często występują silne opady deszczu i śniegu.

Bardziej ekonomiczny sposób to podsypanie podłoża żwirem. Ten jednak z czasem może się rozjeżdżać. Innym rozwiązaniem jest rezygnacja z utwardzania całego podłoża i wykonanie jedynie 2 pasów (na przykład z betonu lub kostki) na szerokość kół samochodu. Wokół nich możesz posadzić trawę albo kwiaty.

 

Warto wiedzieć:

Bez względu na to, w jaki sposób zabezpieczysz podłoże, pamiętaj o zachowaniu odpowiedniego spadku. Teren powinien opadać w kierunku wjazdu pod kątem 1°. Zapobiegnie to gromadzeniu się wody pod wiatą.

Jak powinna przebiegać budowa wiaty drewnianej krok po kroku?

Jeśli chcesz szybko i efektywnie zrealizować projekt wiaty drewnianej, zadbaj o zgromadzenie niezbędnych materiałów. Posłużą one do wykonania:

  • podłoża – jeśli zamiast kostki czy płyt ażurowych zdecydujesz się na wylewkę bądź ławę fundamentową, zadbaj o zamówienie wysokiej jakości betonu, najlepiej klasy C20/25; niezbędne będą również kotwy ze stali ocynkowanej;

  • ramy – przydadzą się belki nośne o przekroju 10x10 cm lub 12x12 cm, które możesz wykorzystać również jako krawędziaki (przenoszą obciążenia z dachu na ściany) czy płatwie (układa się je równolegle względem kalenicy).

Garaż drewniany z wiatą musi mieć stabilną konstrukcję dachu. Aby ją wykonać, potrzebne będą belki o wymiarach 5 × 12 cm lub 7 × 15 cm (na krokwie i zastrzały), łaty o przekroju 4 × 5 cm oraz deski o grubości 2,5 cm (na wiatrownice). W charakterze pokrycia dachowego idealnie sprawdzi się dachówka ceramiczna lub gont bitumiczny.

Jeśli chcesz zadbać o to, aby budowa wiaty drewnianej przebiegła szybko i efektywnie, zleć usługę fachowcom. Znajdziesz ich m.in. w serwisie Majsteria, w kategorii Wiaty, garaże. Zarejestruj się bezpłatnie, dodaj zlecenie i zaczekaj na oferty od wykonawców.

Budowa ramy konstrukcji

Wiaty przydomowe buduje się w ten sposób, że najpierw trzeba zamocować belki do kotew znajdujących się w podłożu (pamiętaj o ich wypoziomowaniu), a następnie należy je połączyć za pomocą krawędziaków (służą do tego złącza ciesielskie lub stalowe łączniki z gwoździami). Warto wzmocnić konstrukcję za pomocą zastrzałów, czyli krótkich skośnych belek.

Budowa zadaszenia wiaty drewnianej

Zabudowa wiaty drewnianej od strony dachu polega na przymocowaniu:

  • krokwi – najlepiej rozmieścić je co 70–80 cm;

  • płatwi i łat;

  • wiatrownic – umieszcza się je od spodu krokwi, pod skosem, co pozwoli wzmocnić dach.

Warto zadbać także o orynnowanie. Zapobiegnie niekontrolowanemu spływaniu wody na ziemię, co doprowadziłoby do powstania wgłębień. W efekcie woda z kałuż mogłaby pobrudzić samochód podczas deszczowych dni.

Garaż drewniany z wiatą może mieć dach jedno-, dwu lub czterospadowy. Ten pierwszy świetnie sprawdzi się wówczas, gdy interesuje Cię wiata pod fotowoltaikę. Z kolei konstrukcja dwu- lub czterospadowa to dodatkowa ochrona samochodu przed zmiennymi warunkami atmosferycznymi.

Koszt wybudowania drewnianej wiaty garażowej

Drewniane wiaty to wydatek od około 2000 zł (w przypadku najprostszych konstrukcji) do nawet 7000–8000 zł. Koszt zależy od wielkości wiaty (jedno- albo dwustanowiskowa), sposobu utwardzenia podłoża i rodzaju użytych materiałów. Istotny jest też typ dachu.

Interesują Cię koszty budowy innych rodzajów garaży, na przykład blaszanego? Zapoznaj się z artykułem: Budowa garażu – aktualne przepisy, porady i koszty.

Podsumowując, jeśli czeka Cię budowa wiaty drewnianej, warto postawić na projekt, który nie wymaga uzyskania pozwolenia. Maksymalna powierzchnia zabudowy powinna wynieść 50 m². Podczas wznoszenia konstrukcji trzeba zadbać o przygotowanie podłoża, wykonanie ramy konstrukcji nośnej oraz zbudowanie dachu, najlepiej z orynnowaniem.

Zobacz też inne artykuły

Jak tanio zrobić garaż drewniany – gdzie szukać oszczędności?
Garaże, wiaty
Posiadanie garażu niesie ze sobą wiele zalet, których nie trzeba przedstawiać. Jeżeli chcesz postawić taki budynek niewielkim kosztem, to z pewnością warto wziąć pod uwagę konstrukcję drewnianą. Poznaj wady i zalety tego rozwiązania oraz sprawdź, w jaki sposób zbudować g...
Jak ocieplić garaż blaszany?
Garaże, wiaty
Garaż blaszany jest tani i łatwy w montażu, dlatego to częsty wybór osób szukających schronienia dla swojego auta. Jedną z wad takiej konstrukcji jest słaba izolacyjność cieplna. Na szczęście można temu zaradzić. Wyjaśniamy w tym artykule, jak i czym ocieplić garaż blas...