Budowa garażu – aktualne przepisy, porady i koszty

Data publikacji-
AutorRedakcja portalu Majsteria
Długość czytania12 min

Jeśli mieszkasz w domu, budowa garażu to korzystne rozwiązanie. W takim pomieszczeniu możesz zaparkować samochód i zabezpieczyć go przed skutkami nawałnic czy gradobicia. To również dodatkowa ochrona przed złodziejami. Z naszego poradnika dowiesz się, jakie są rodzaje garaży, czy można je postawić bez pozwolenia oraz na jakie koszty trzeba się przygotować.

Budowa garażu – aktualne przepisy, porady i koszty

Rodzaje garaży

Chcąc poznać całościowy koszt budowy garażu, pod uwagę należy wziąć materiał, z jakiego ma zostać wykonany oraz sposób jego budowy. Możesz zdecydować się na garaż wolnostojący, a także w bryle budynku. Innym rozwiązaniem (najtańszym) jest wiata garażowa.

Każda z opcji ma swoje ograniczenia, dlatego przed podjęciem decyzji należy dokładnie je przeanalizować, aby wybrać właściwy projekt. Jeśli potrzebujesz pomocy i szukasz profesjonalnego wykonawcy, znajdziesz go w serwisie usługowym Majsteria. W Kategorii Garaże, wiaty możesz samodzielnie dodać zlecenie i zaczekać na kontakt lub przeglądać opublikowane oferty fachowców.

Garaż wolnostojący

Budowa garażu wolnostojącego jest możliwa w dowolnym momencie. Możesz to zrobić nie tylko na etapie wznoszenia domu – pod tym kątem masz dużą swobodę. Tego typu budynek ma również i te zalety, że:

  • możesz go wykorzystać nie tylko do zaparkowania pojazdu, ale również wydzielić w jego ramach przestrzeń pełniącą funkcję pomieszczenia gospodarczego;

  • domownicy nie będą narażeni na odgłosy pracującego silnika samochodu;

  • pozytywnie wpłynie na bezpieczeństwo – nie ma ryzyka, że przez słabo zabezpieczony garaż włamywacze przedostaną się do budynku.

Garaż wolnostojący możesz wznieść z różnych materiałów. Zwykle stosowana jest blacha lub cegła, jednak możesz zdecydować się również na płyty warstwowe. Jeśli potrzebujesz więcej informacji na ten temat, przeczytaj artykuł: Jak zbudować garaż z płyty warstwowej krok po kroku.

Taki wolnostojący budynek ma również pewne ograniczenia. Trzeba np. doprowadzić do niego media, co oznacza dodatkowe wydatki. Pewnym dyskomfortem może być również fakt, że aby dostać się do środka, trzeba wyjść z domu. Może to wiązać się z dużymi niedogodnościami podczas złej pogody, na przykład w trakcie intensywnych opadów deszczu.

Garaż w bryle budynku

Często wymienianą zaletą garażu w bryle budynku jest niższy, w porównaniu do murowanego czy drewnianego budynku wolnostojącego, koszt budowy. Jest to związane z tym, że jego wzniesienie nie wymaga:

  • postawienia dodatkowych przegród;

  • doprowadzenia mediów na odległość.

Taki budynek stawia się razem z budową domu, więc projekt garażu należy uwzględnić już na początkowym etapie prac. Nie wymaga to osobnego zgłoszenia, a same koszty są mniej zauważalne w całościowym budżecie. Z drugiej strony może zaistnieć konieczność stworzenia efektywnego systemu wentylacyjnego, który pochłonie spaliny oraz zastosowania silniejszych zabezpieczeń przed złodziejami. Wtedy inwestycja robi się bardziej kosztowna.

Garaż w bryle budynku to korzystna propozycja także z tego względu, że nie trzeba wychodzić na zewnątrz, aby się do niego dostać, może też zastąpić pomieszczenie gospodarcze czy kotłownię (możesz w nim umieścić piec i liczniki). Pozwala również zaoszczędzić przestrzeń na działce (można ją wykorzystać na przykład na postawienie dużego basenu ogrodowego).

Wiata garażowa

Alternatywą względem garażu wolnostojącego oraz pomieszczenia w bryle domu jest wiata garażowa. To konstrukcja składająca się z zadaszenia wspartego na filarach. Możesz wybrać:

  • wiatę przyścienną, która przylega do domu;

  • wiatę wolnostojącą, stanowiącą oddzielną budowlę.

Budowa wiaty jest korzystna ze względu na stosunkowo niski koszt. Konstrukcja podnosi wartość nieruchomości, a dzięki możliwości dostosowania do indywidualnych potrzeb (np. w zakresie doboru materiału czy kolorystyki), poprawia także ogólną estetykę domu. Wiata jest wystarczającym zabezpieczeniem przed gradem czy śniegiem, nie będzie jednak przeszkodą dla amatorów cudzych własności. 

Ciekawym rozwiązaniem jest wiata pod fotowoltaikę. Pozwala wyprodukować prąd, który możesz wykorzystać do zasilenia sprzętów elektrycznych używanych w domu. To idealny sposób na uzyskanie znacznych oszczędności na rachunkach.

Chcesz dowiedzieć się, jak samodzielnie postawić zadaszenie na samochód? Zapoznaj się z artykułem: Budowa wiaty drewnianej krok po kroku.

Budowa garażu – aktualne przepisy

Jeśli chcesz postawić garaż, musisz wziąć pod uwagę przepisy zawarte w prawie budowlanym oraz w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Dokumenty te precyzują zarówno formalności, których trzeba dopełnić, jak i optymalne wymiary garażu.

Budowa garażu jest możliwa na każdej działce. Jeśli jednak nie jest ona objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, musisz postarać się o ustalenie warunków zabudowy. Odpowiedni wniosek trzeba złożyć w wydziale urbanistyki urzędu gminy. Pamiętaj o ograniczeniu mówiącym o tym, że na każdych 500 m² posesji możesz postawić maksymalnie 2 garaże. Jeśli interesuje Cię wiata garażowa, przepisy pozwalają wznieść 2 tego typu konstrukcje na każde 1000 m² działki.

 

Przeczytaj również artykuł: Garaż na zgłoszenie - jakie przepisy obowiązują w 2024 roku?

 

Ważne:

Istotna jest odległość garażu od granicy działki. Zgodnie z przepisami, jest to minimum 3 m, a gdy w ścianie zwróconej ku granicy znajdują się okna lub drzwi – 4 m. Mniejsze odległości są dopuszczalne, gdy pozwala na to miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego albo gdy garaż zostanie dostawiony do sąsiedniego budynku, stojącego na granicy działki.

Garaż bez pozwolenia – jakie warunki trzeba spełnić podczas stawiania garażu?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, garaż bez konieczności uzyskania zezwolenia powinien spełniać określone warunki:

  • do garażu powinna być doprowadzona instalacja elektryczna;

  • wysokość w świetle konstrukcji nie może być mniejsza niż 2,2 metra;

  • wjazd do garażu musi być szeroki na co najmniej 2,3 metra i wysoki na 2 metry;

  • garaż musi znajdować się co najmniej 3 metry od granicy działki z każdej strony. Istnieje wyjątek – w przypadku wąskich działek o szerokości do 16 metrów dopuszcza się możliwość budowy garażu w odległości 1,5 metra od granicy działki. Należy jednak pamiętać, że w takim przypadku garaż nie może być wyższy niż 3 metry oraz dłuższy niż 6,5 metra.

Projekt garażu bez pozwolenia to uniknięcie wielu formalności. Aby cały proces był legalny, wystarczy przekazać do właściwego starostwa lub urzędu miasta na prawach powiatu:

  • formularz zgłoszenia budowy garażu, w którym zawrzesz parametry konstrukcji, termin rozpoczęcia prac oraz adres inwestycji;

  • oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością;

  • szkice i rysunki obrazujące schemat budowli.

Zgłoszenie budowy garażu nie wymaga uzyskania zezwolenia. Nie trzeba również zatrudniać kierownika budowy oraz prowadzić dziennika robót budowlanych. To znaczna oszczędność czasu i kosztów. Pamiętaj jedynie o tym, aby odczekać 21 dni od momentu złożenia dokumentów. Jeśli w tym czasie organ nie wyda sprzeciwu, możesz rozpocząć budowę garażu.

Wymiary garażu mają znaczenie

Aby zbudować garaż zgodnie z przepisami, musisz zwrócić uwagę na jego wymiary. Dokumenty precyzują jego minimalną długość i szerokość, zarówno w przypadku garażu jedno-, jak i dwustanowiskowego. Istotne są również wymiary wjazdu lub wrót garażowych. Minimalna szerokość to 2,3 m, natomiast wysokość w świetle 2 m.

Budowa garażu bez pozwolenia – wymiary

Garaż do 35 m² możesz wznieść bez pozwolenia. Jeśli obiekt zostanie dobrze zaprojektowany, mogą w nim zmieścić się nawet 2 samochody. W przypadku wiaty zezwolenie nie jest wymagane, gdy powierzchnia zabudowy nie przekroczy 50 m², a konstrukcja nie będzie miała fundamentów oraz wszystkich zabudowanych ścian.

Prawidłowo postawiony garaż musi mieć odpowiednie wymiary. Są to:

  • 2,5 m szerokości (gdy samochodem kieruje osoba niepełnosprawna minimalna wartość tego parametru to 3,6 m) – do tego trzeba jeszcze dodać co najmniej 0,3 m z każdej strony (krawędzi – ściany) na komunikację;

  • 5 m długości;

  • 2,2 m wysokości.

Jakie wymiary garażu na 2 samochody?

W przypadku konstrukcji dwustanowiskowej minimalna szerokość garażu wynosi 5,6 m (2 x 2,5 szerokości oraz 2 x 0,3 m odległości między dłuższymi krawędziami skrajnych stanowisk a ścianą). Długość jest identyczna jak w przypadku garażu z 1 stanowiskiem, a więc 5 m.

Materiały, czyli z czego najlepiej zbudować garaż?

Gdy czeka Cię budowa garażu, jedna z najważniejszych decyzji dotyczy materiału, z jakiego zostanie wzniesiona konstrukcja. W przypadku garażu w bryle budynku jest to zwykle ten sam surowiec, z którego wykonano dom, czyli pustaki bądź drewno. Garaż wolnostojący może być zarówno murowany, drewniany, jak i blaszany.

Garaże blaszane

Garaż z blachy to najtańsze rozwiązanie. Jego zaletą jest szybki montaż (można go postawić nawet w 1 dzień). Jeśli okaże się, że blaszak nie jest już potrzebny, równie łatwo można go rozebrać.

Garaż blaszany ma jednak wady. Jest podatny na korozję, poza tym wyróżnia go słabsza izolacja termiczna – latem szybko się nagrzewa, natomiast zimą błyskawicznie spada temperatura w jego wnętrzu. Na szczęście można go dodatkowo ocieplić. Jeśli szukasz porad z tym związanych, sięgnij do artykułu: Jak ocieplić garaż blaszany?

Garaż z blachy często ma charakter tymczasowy. Możesz zdecydować się na niego, gdy w przyszłości zamierzasz postawić budynek murowany. W takiej sytuacji blaszaka będziesz mógł przeznaczyć na przykład na narzędziownię.

Garaże drewniane

Konstrukcja drewniana prezentuje się efektownie (szczególnie w sąsiedztwie domu z bali), zapewnia także świetną izolacyjność cieplną i nie jest narażona na korozję. W przypadku drewnianego garażu trzeba jednak uwzględnić wyższy koszt budowy – potrzebny jest wysokiej jakości surowiec, zwykle z drzewa iglastego, które jest odporne na wilgoć. Poza tym konieczna jest regularna impregnacja, która chroni materiał przed szkodnikami i pleśnią.


Szukasz ekonomicznego rozwiązania? Przeczytaj artykuł: Jak tanio zrobić garaż drewniany?

Garaże murowane

Budowa garażu murowanego to pewność, że budynek przetrwa wiele lat. Do jego postawienia możesz wykorzystać:

  • beton komórkowy;

  • pustaki ceramiczne;

  • materiały keramzytobetonowe.

Każdy taki surowiec jest bardzo wytrzymały, a jeśli zostanie odpowiednio docieplony, na przykład styropianem czy wełną mineralną, zapewni doskonałą izolacyjność termiczną.

Garaż murowany to skuteczna ochrona samochodu przed niekorzystnymi zjawiskami atmosferycznymi. Nie musisz martwić się np. o zamarznięte szyby w trakcie zimy. Pamiętaj jednak, że konstrukcja ta jest znacznie droższa niż blaszak.

Ile będzie kosztować budowa garażu?

Finalny koszt budynku zależy od tego, jaki materiał zostanie zastosowany oraz jaka będzie szerokość, długość i wysokość garażu. Pod uwagę należy też wziąć ewentualne ocieplenie czy dodatkowe akcesoria jak np. stojak na rowery. Do cen materiałów i robocizny trzeba doliczyć wydatki na podatek oraz inne formalności.

Koszty materiałów i robocizny

Poniżej przedstawiliśmy koszt budowy garażu jednostanowiskowego o powierzchni 35 m².

Rodzaj garażu Cena materiałów i robocizny
Blaszak Około 2000 zł
Blaszak ocynkowany 8000 - 9000 zł
Prosta wiata garażowa Około 1500 zł
Wiata z 3 ścianami zabudowanymi 6000 - 8000 zł
Garaż drewniany 15 000 - 20 000 zł
Garaż murowany 20 000 - 35 000 zł

Jeśli interesuje Cię garaż do 35 m² na 2 samochody, cena może wzrosnąć nawet 2-krotnie.

Podatek za garaż, koszty i formalności

Jeśli na Twojej działce stoi garaż albo wiata garażowa, przepisy w niektórych przypadkach wymagają opłacenia podatku od nieruchomości. Nie trzeba go uiszczać jedynie wtedy, gdy garaż nie jest trwałe związany z gruntem, a więc nie ma fundamentów. Dotyczy to zatem większości blaszaków. W innych sytuacjach stawki podatku wynoszą:

  • 1 zł/m² dla garażu w bryle budynku;

  • 9,70 zł/m² w przypadku garażu wolnostojącego.

Gdy czeka Cię budowa garażu, warto doliczyć jeszcze koszt sporządzenia projektu – zwykle wynosi to od 300 do 1000 zł. Nie jest to niezbędne, jednak na pewno okaże się przydatne, jeżeli nieruchomość będzie kiedyś sprzedawana. Jeśli musisz uzyskać zezwolenie na budowę, dochodzi wydatek rzędu od kilkudziesięciu do kilkuset złotych (zależy od lokalizacji i rodzaju inwestycji).

Ciekawe projekty garaży

Interesuje Cię funkcjonalny projekt garażu bez pozwolenia? Najwięcej możliwości masz w przypadku budynków murowanych i drewnianych. Warto rozważyć na przykład garaż:

  • murowany, ale z drewnianymi detalami, który ma oddzielne pomieszczenie gospodarcze i 2 wejścia oraz dwuspadowy dach;

  • betonowy dwustanowiskowy, w którym znajduje się szeroka brama i który nie ma drzwi zewnętrznych.

Wiele interesujących projektów garaży znajdziesz w internecie.

Podsumowując, gdy czeka Cię budowa garażu, warto zdecydować się na projekt bez zezwolenia, który wiąże się z niewielkimi formalnościami. Do wyboru masz bardzo trwały garaż murowany, niezwykle efektowny drewniany bądź blaszany, który jest najtańszy. Na etapie budowy domu warto wybrać garaż w bryle budynku zamiast wolnostojącego.

Zobacz też inne artykuły

Budowa wiaty drewnianej – jak stworzyć taką konstrukcję krok po kroku?
Garaże, wiaty
Drewniane wiaty znajdujące się na przydomowych posesjach, są popularne m.in. dlatego, że pozwalają zabezpieczyć samochody przed gradem czy śniegiem. Poza tym wpływają na estetykę i zwiększają wartość całej nieruchomości. Z naszego poradnika dowiesz się, jak samodzielnie (lub z pomoc...
Jak tanio zrobić garaż drewniany – gdzie szukać oszczędności?
Garaże, wiaty
Posiadanie garażu niesie ze sobą wiele zalet, których nie trzeba przedstawiać. Jeżeli chcesz postawić taki budynek niewielkim kosztem, to z pewnością warto wziąć pod uwagę konstrukcję drewnianą. Poznaj wady i zalety tego rozwiązania oraz sprawdź, w jaki sposób zbudować g...