Kontrola poziomu oleju w samochodzie
Sprawdzanie poziomu oleju pozwala określić, czy jego ilość w układzie wciąż jest wystarczająca do zapewnienia silnikowi optymalnych parametrów pracy. Pełni on nie tylko funkcję smarującą. Pozostałe zadania oleju silnikowego to:
-
oczyszczanie silnika i przenoszenie osadów oraz zanieczyszczeń na filtr oleju;
-
odbieranie nadmiaru ciepła z najbardziej obciążonych podzespołów silnika;
-
ochrona antykorozyjna;
-
uszczelnianie niektórych elementów jednostki napędowej.
Jak sprawdzić poziom oleju? Najczęściej służy do tego bagnet olejowy, który znajduje się pod maską pojazdu. Należy wyjąć bagnet i odczytać wynik pomiaru na wskaźniku poziomu na końcu bagnetu. Powinien być on zawarty pomiędzy liniami wyznaczającymi minimum oraz maksimum – najlepiej mniej więcej na wysokości ¾ skali. Niektóre nowoczesne modele samochodów są pozbawione bagnetu – do kontroli poziomu oleju służy wówczas komputer pokładowy.
Aby pomiar był maksymalnie wiarygodny, należy dokonywać go po zaparkowaniu samochodu na równej powierzchni. Silnik powinien być zimny – najlepiej mierzyć poziom oleju po dłuższym postoju. To szczególnie istotne, gdy na desce rozdzielczej pojawi się kontrolka oleju silnikowego – pomiar dokonany natychmiast po zatrzymaniu auta nie odda rzeczywistej ilości oleju w układzie.
Ważne:
Kontrolę poziomu oleju należy przeprowadzać co około 500-1500 kilometrów. Pobór oleju jest szczególnie widoczny w jednostkach małolitrażowych – zwłaszcza w silnikach z turbo. Mniej wysilone silniki o większej pojemności zwykle lepiej radzą sobie ze zużyciem oleju. Jego poziom należy zweryfikować także przed każdym dłuższym wyjazdem. Kierowcy, którzy jeżdżą niewiele, powinni profilaktycznie sprawdzać poziom oleju.
