Narzędzia do SEO – czy i kiedy warto z nich korzystać?

Data publikacji-
AutorRedakcja portalu Majsteria
Długość czytania5 min

Pozycjonowanie serwisów internetowych bezwzględnie wymaga tego, by wykorzystywać regularnie możliwości technologii i narzędzi do SEO. Które z nich można uznać za kluczowe w codziennej pracy nad rozwojem danego serwisu? Podstawą wydają się być narzędzia opracowane przez Google, ale trzeba na to zestawienie spojrzeć zdecydowanie szerzej. Na dobre pozycjonowanie treści w Internecie składa się bowiem bardzo wiele czynników: od tworzenia treści przez techniczne aspekty kodu, aż po analitykę tego, jak wyglądają przepływy użytkowników.

 

Narzędzia do SEO – czy i kiedy warto z nich korzystać?

Darmowe narzędzia do SEO

Narzędzia do pozycjonowania podzielić można na darmowe oraz płatne. Te drugie przeznaczone są raczej dla osób, które np. zawodowo zajmują się SEO i mają pod opieką wiele serwisów internetowych. 

Analizując bezpłatne narzędzia do pozycjonowania, trzeba zauważyć możliwości, potencjał i nieustanny rozwój rozwiązań proponowanych przez Google. Analityka, techniczne badanie stanu serwisów, planowanie słów kluczowych – to tylko część z rozwiązań, jakie proponuje cały ekosystem Google. Co ważne, jest on w pełni bezpłatny – aby z niego korzystać, należy tylko być zalogowanym oraz odpowiednio skonfigurować kody śledzenia itp. 

Do badania tego, czy dany serwis przyciąga ruch organiczny, wykorzystywany jest Google Analytics. To system, który na podstawie kodu umieszczonego w danej domenie zbiera i analizuje dane o ruchu na stronie internetowej. W ten sposób można poznać wyniki dotyczące liczby odwiedzin, unikalnych użytkowników i odsłon stron. Bardzo ważna jest w tym kontekście analiza źródeł ruchu – bezpośrednio, z wyszukiwarek, z mediów społecznościowych itp. Operowanie danymi w kontekście GA daje możliwość segmentacji ruchu wg. demografii, technologii czy zachowania użytkowników. W przypadku bardziej zaawansowanych danych można poznać szczegóły, takie jak np. ścieżki poruszania się potencjalnych klientów po podstronach e-sklepu. W tym kontekście istotna jest inna opcja – możliwość ustawiania celów i mierzenie konwersji.

Innym narzędziem środowiska Google jest GSC, czyli Google Search Console. To narzędzie przeznaczone dla właścicieli stron internetowych. Pozwala na monitorowanie wydajności strony w wynikach wyszukiwania: wyświetlenia, kliknięcia, CTR i zajmowanych pozycji. Ma również ważną funkcję generowania informacji o problemach technicznych – to np. dane o błędach indeksacji i problemach z dostępnością strony. 

Ważne:

Prawidłowa konfiguracja Google Search Console pozwala na przesyłanie mapy strony dla lepszej indeksacji – gdy liczy się szybkość zaistnienia w sieci, staje się to jednym z newralgicznych procesów w kontekście pozycjonowania.

 

Płatne narzędzia do pozycjonowania

Oprócz rozwiązań Google, dobre i skuteczne pozycjonowanie wymaga wykorzystywania technologii płatnych. To narzędzia opracowane przez firmy branżowe zapewniające coraz bardziej wnikliwe rozwiązania do analizy bieżącej, estymowania czy śledzenia działalności konkurencji. 

Przykładem jest działanie SEMrush, które dla wielu osób w branży SEO stanowi najbardziej kompleksowe narzędzie do analizy i optymalizacji serwisów internetowych. Zapewnia badanie słów kluczowych: objętość wyszukiwań, trudność działania na poziomie konkretnej tematyki czy tego, co obecnie robi w sieci konkurencja. Wykorzystując SEMrush można np. ocenić, jakie słowa kluczowe przynoszą ruch firmom, z którymi konkurujemy czy też, jakie są linki zwrotne rywali na rynku e-marketingu. Dzięki temu bardzo szybko można wykonać zaawansowany audyt strony: wykrywanie błędów i problemów SEO pod kątem śledzenia pozycji słów kluczowych.

Na podobnych zasadach działa narzędzie Ahrefs – chociaż nieco bardziej koncentruje się na analizie linków zwrotnych i słów kluczowych. Umożliwia głęboką analizę profilu linków zwrotnych – dotyczy to nie tylko ogólnej liczby, ale również ich jakości, np. tego, z jakich domen pochodzą. Ahrefs pozwala również na bardzo dogłębne sprawdzenie treści konkurencji. 

Istnieją oczywiście również inne narzędzia do pozycjonowania. W SEO przydatny będzie z pewnością Moz Pro czy Screaming Frog. SF służy m.in. do crowlowania, czyli wyciągania wszystkich URLi serwisu, aby móc szerzej i dogłębniej przyjrzeć się całej strukturze strony. Podpowiada też, jakie problemy techniczne można naprawić, pozwala – po odpowiedniej konfiguracji – wyeksportować np. same grafiki lub dany typ podstron. Różnice? Moz Pro świetnie sprawdzi się do pracy w zakresie lokalnym – z uwzględnieniem położenia danego biznesu i zakresu jego działania. Screaming Frog będzie bardzo dobrą opcją wtedy, gdy najważniejsze jest SEO techniczne – trudne, zaawansowane, wymagające wiedzy dotyczącej kodowania. 

 

Pozostałe narzędzia do SEO

Biorąc pod uwagę to, jak szerokim spektrum jest praca nad pozycjonowaniem serwisów internetowych, niezbędne bywa zaangażowanie bardzo wielu innych narzędzi – często mniej znanych, ale przydatnych w kontekście konkretnych zadań, np.:

  • dopracowywanie wpisów do potrzeb pozycjonowania – Yoast SEO w Wordpress;

  • mierzenie czasu ładowania strony i wielkości w MB – Gtmetrix, PageSpeed (popularniejszy i prostszy);

  • sugerowanie słów kluczowych i estymowanie ruchu – Ubersuggest;

  • tworzenie treści w oparciu o dokładne nasycenie frazami – SurferSEO.

 

Czy warto wykorzystywać narzędzia do SEO?

Niewątpliwie tak – to potężne zestawienie danych, dzięki którym można praktycznie każdy serwis internetowy poznać w szczegółach: od prawidłowości treści, aż po informację, co wpływa na dobrą lub złą pozycję portalu w sieci wyszukiwania. Wymaga to jednak niemałej wiedzy i bieżącego śledzenia nowinek z branży. Trudno efektywnie pracować nad SEO samodzielnie – prowadząc swój biznes i mając ograniczone zasoby. Lepszą opcją będzie postawienie w tym przypadku na doświadczonych specjalistów. Znajdziesz ich m.in. w serwisie Majsteria, w kategorii E-marketing. Dodaj zlecenie i poczekaj na kontakt lub przejrzyj opublikowane oferty i skontaktuj się z wybranymi wykonawcami. 

 

Zobacz też inne artykuły

Pozycjonowanie stron internetowych – poradnik
Marketing, reklama
Pozycjonowanie serwisów internetowych – zarówno skromnych, posiadających kilka stron, jak i dużych platform sprzedażowych – to standard w nowoczesnym podejściu e-marketingowym. Na czym polega SEO i dlaczego wdrażając pewne standardy należy zaufać profesjonalistom, a...
Dlaczego warto zadbać o linkbuilding?
Marketing, reklama
Coraz większa liczba biznesów obecnych w Internecie sprawia, że – aby osiągnąć komercyjny sukces – trzeba wyróżnić się wśród konkurencji. Kluczowe w tym wypadku jest pozycjonowanie, którego celem jest sprawienie, aby Twoja strona była bardziej widocz...