Darmowe narzędzia do SEO
Narzędzia do pozycjonowania podzielić można na darmowe oraz płatne. Te drugie przeznaczone są raczej dla osób, które np. zawodowo zajmują się SEO i mają pod opieką wiele serwisów internetowych.
Analizując bezpłatne narzędzia do pozycjonowania, trzeba zauważyć możliwości, potencjał i nieustanny rozwój rozwiązań proponowanych przez Google. Analityka, techniczne badanie stanu serwisów, planowanie słów kluczowych – to tylko część z rozwiązań, jakie proponuje cały ekosystem Google. Co ważne, jest on w pełni bezpłatny – aby z niego korzystać, należy tylko być zalogowanym oraz odpowiednio skonfigurować kody śledzenia itp.
Do badania tego, czy dany serwis przyciąga ruch organiczny, wykorzystywany jest Google Analytics. To system, który na podstawie kodu umieszczonego w danej domenie zbiera i analizuje dane o ruchu na stronie internetowej. W ten sposób można poznać wyniki dotyczące liczby odwiedzin, unikalnych użytkowników i odsłon stron. Bardzo ważna jest w tym kontekście analiza źródeł ruchu – bezpośrednio, z wyszukiwarek, z mediów społecznościowych itp. Operowanie danymi w kontekście GA daje możliwość segmentacji ruchu wg. demografii, technologii czy zachowania użytkowników. W przypadku bardziej zaawansowanych danych można poznać szczegóły, takie jak np. ścieżki poruszania się potencjalnych klientów po podstronach e-sklepu. W tym kontekście istotna jest inna opcja – możliwość ustawiania celów i mierzenie konwersji.
Innym narzędziem środowiska Google jest GSC, czyli Google Search Console. To narzędzie przeznaczone dla właścicieli stron internetowych. Pozwala na monitorowanie wydajności strony w wynikach wyszukiwania: wyświetlenia, kliknięcia, CTR i zajmowanych pozycji. Ma również ważną funkcję generowania informacji o problemach technicznych – to np. dane o błędach indeksacji i problemach z dostępnością strony.
Ważne:
Prawidłowa konfiguracja Google Search Console pozwala na przesyłanie mapy strony dla lepszej indeksacji – gdy liczy się szybkość zaistnienia w sieci, staje się to jednym z newralgicznych procesów w kontekście pozycjonowania.