Pozycjonowanie stron internetowych – poradnik

Data publikacji-
AutorRedakcja portalu Majsteria
Długość czytania10 min

Pozycjonowanie serwisów internetowych – zarówno skromnych, posiadających kilka stron, jak i dużych platform sprzedażowych – to standard w nowoczesnym podejściu e-marketingowym. Na czym polega SEO i dlaczego wdrażając pewne standardy należy zaufać profesjonalistom, a nie próbować działać w tej materii samodzielnie? Pozycjonowanie jest połączeniem tak wielu elementów i czynników, że – by osiągnąć zakładany efekt – trzeba traktować tę aktywność jako jeden z fundamentów strategii e-marketingowej. Choć w przypadku dużych firm zauważyć można regularną dbałość o SEO, te mniejsze i średnie często nie zdają sobie sprawy z tego, jak duże korzyści może przynieść ich markom dobre pozycjonowanie stron internetowych. Kluczową kwestią jest tu jednak zrozumienie samego procesu: tego, jak działa SEO i dlaczego na działania w tym zakresie trzeba patrzeć zdecydowanie długofalowo?

Pozycjonowanie stron internetowych – poradnik

Pozycjonowanie stron – co to takiego?

Pozycjonowanie stron, często bywa zamiennie określane skrótem SEO. To nazwa pochodząca od skrótu z języka angielskiego – Search Engine Optimization. Zgodnie z jego rozwinięciem, SEO – a więc i pozycjonowanie – można uznać za kompleksowy proces optymalizacji strony internetowej (czy też stron), by wyszukiwarki internetowe umieszczały je możliwie jak najwyżej w wynikach prezentowanych użytkownikowi. 

Cel do osiągnięcia jest więc bardzo precyzyjnie określony: zwiększenie liczby odwiedzin w danym serwisie internetowym – nie poprzez np. system reklam płatnych, a dostosowanie wspomnianego serwisu tak, by algorytm Google czy Bing uznał go za najbardziej wartościowy i odpowiadający potrzebom użytkowników. W ten sposób można analizować wyniki i pozycje dla danej witryny w ramach SERP, czyli w rezultatach sieci wyszukiwania (skrót od ang. SERP – Search Engine Results Pages). 

W ten sposób można przeanalizować np. jakie domeny internetowe będą znajdowały się najwyżej w wynikach na frazę np. „pozycjonowanie stron poradnik”, a jakie w przypadku zapytania „jaka firma pozycjonuje sklepy internetowe”. 

 

Jak działa i na co wpływa pozycjonowanie stron?

Dla osób, które nie zajmują się e-marketingiem, trudne do zrozumienia bywa to, w jaki sposób dochodzi do klasyfikacji poszczególnych witryn w wynikach wyszukiwania – czyli na czym właściwie działa mechanizm pozycjonowania. 

Zdaniem eksperta:

SEO to system naczyń połączonych; mix, w którym przenika się kilka sfer. Z jednej strony to kwestia technicznej pracy nad kodem strony – weryfikacja jego poprawności czy też niewykorzystanego potencjału. Z drugiej – analiza np. multimediów; często bywa tak, że dana witryna jest „spychana” niżej, ponieważ osoba odpowiedzialna za jej prowadzenie nie zadbała o odpowiednią kompresję zdjęć. Z trzeciej – to treści: ich ilość, jakość, użyteczność dla odbiorcy. Z czwartej – to siła domeny, jej historia, profil linkbuildingu i ogólna wiarygodność w wirtualnym świecie. A to tylko część z całkiem szerokiego zestawienia – Paweł Rzekanowski (ekspert Majsterii, menedżer marketingu i SEO, publicysta Cyfrowych Rewolucji)

Można więc przyjąć, że pozycjonowanie stron to zestawienie pracy i aktywności, które obejmują działania: 

  • on-site (bezpośrednio na stronie internetowej), 

  • off-site (poza stroną; np. w zakresie linkowania). 

Patrząc na to bardziej szczegółowo:

Działania on-site to np.: 

  • rozbudowa treści strony internetowej, np. w formie bloga,

  • dopracowywanie struktury serwisu, np. w zakresie nagłówków,

  • dopasowanie witryn pod kątem opisów produktów,

  • tworzenie tagów scalających konkretne tematy.

Z kolei działania off-site to:

  • budowanie profilu linkowania z zewnętrznych źródeł,

  • rozwój promocji serwisu przy użyciu mediów społecznościowych. 

Całość tych działań przekłada się na to, w jaki sposób Google oraz inne wyszukiwarki – np. coraz popularniejszy Bing – analizują treść danej strony. Na podstawie tak stworzonej interpretacji jej wartości, dokonywana jest ocena serwisu wobec konkurencyjnych stron, które udzielają odpowiedzi na takie samo zapytanie w Internecie. 

Co ważne, nie jest to działanie jednorazowe, a raczej stały proces. Wynika to z faktu regularnych aktualizacji wyszukiwarek i ich algorytmów – te są dopasowywane do oczekiwań odbiorców, więc i właściciele serwisów internetowych muszą zmieniać swoje strony pod kątem rywalizacji o możliwie jak najwyższe pozycje w sieci. Stąd pozycjonowanie stron – porady i analizy – trzeba zawsze uwzględniać w kontekście czasowym i w odniesieniu do danego algorytmu oraz strategii SEO. 

 

SEO a pozycjonowanie

SEO i pozycjonowanie można traktować jako terminy wymienne, ale z uwzględnieniem pewnej różnicy w ich interpretacji. SEO należy rozumieć jako szeroki zakres praktyk prowadzących do zwiększenia widoczności witryny. To bardzo rozbudowany proces polegający na optymalizacji witryny pod kątem wyszukiwarek. Obejmuje to zarówno działania techniczne, takie jak optymalizacja szybkości ładowania strony, struktury URL czy struktury danych, jak i działania contentowe, takie jak tworzenie wartościowej treści i optymalizacja pod kątem słów kluczowych. 

Czy działania SEO są kosztowne? Odpowiedź nie jest jednoznaczna, bo i cena jest zależna od wielu czynników. Najlepiej przedstawia to artykuł: Ile kosztuje usługa pozycjonowania stron www?

Pozycjonowanie stron – elementy składowe

Jeśli spojrzeć na procedurę pozycjonowania stron, wyróżnić można kilka newralgicznych elementów tego procesu. To one w najważniejszym stopniu decydują o tym, jaki jest ranking strony w wynikach wyszukiwania. Zwróć w tym kontekście uwagę na następujące kwestie:

  • analizowanie działań (i pozycji) konkurencji;

  • sprawdzanie nasycenia frazami kluczowymi;

  • prawidłowa optymalizacja serwisu – techniczna i nie tylko;

  • linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne;

  • marketing treści (z ang. content marketing).

Jak wygląda to szczegółowo? 

Analiza konkurencji

To wszystkie procesy pozwalające zrozumieć, dlaczego witryna A jest niżej w wynikach wyszukiwania niż serwis B, ale wyżej niż C. Pozycjonowanie to proces bardzo wymierny i doskonały pod kątem analityki – wykorzystując narzędzia SEO, takie jak Senuto, Ahrefs czy SEMrush można sprawdzić profil linkowania konkurentów, ocenę ich domeny, ruch na stronie i wiele innych czynników decydujących o ogólnej kondycji serwisu. 

Sprawdzanie słów kluczowych

Pozycjonowanie strony internetowej ściśle powiązane jest z prawidłowym doborem i nasyceniem serwisu – a więc kodu źródłowego – frazami podstawowymi i long-tail, czyli dłuższymi, odpowiadającymi na zapytania użytkowników. Niezbędne jest więc staranne badanie słów przy użyciu narzędzi, np. Google Keyword Planner czy Ubersuggest. W ten sposób łatwiej jest spojrzeć na swoją stronę czy branżę od strony tego, co interesuje użytkowników lub też, przez jakie frazy trafiają w sieci na określoną domenę. To kluczowy element w polityce zrozumienia intencji użytkownika.

Optymalizacja serwisu internetowego

Wdrożyłeś stronę internetową firmy i zakładasz, że to już koniec aktywności w sieci? Nic bardziej mylnego. Serwis internetowy wymaga regularnego optymalizowania – poprawek, edycji, zmian. Dotyczy nie tylko treści, ale też aspektów technicznych. Przykładem może być praca nad zestawieniem meta tagów, struktury URL, odczuć użytkowników. Ogromne znaczenie ma również to, by strona była możliwie jak najlżejsza – nie powinna zawierać nazbyt wiele MB, aby szybciej się otwierała i łatwiej skalowała na urządzeniach mobilnych. 

Linkbuilding

To ogólna strategia budowy linków prowadzących do strony internetowej. Dlaczego warto zadbać o linkbuilding? Im więcej zewnętrznych źródeł kierujących do naszego serwisu, tym lepiej dla pozycjonowania. Należy jednak starać się o to, by linki off-site pochodziły z możliwie jak największej liczby wysoko ocenionych domen branżowych. 

Content marketing

Marketing treści oznacza tworzenie wartościowych artykułów, które angażują użytkownika do interakcji lub odpowiadają wprost na jego zapytania. Przekłada się to na ważny w SEO poziom autorytetu domeny w danej dziedzinie. Najlepiej, aby autorem tekstów na stronie (szczególnie ma to znaczenie w treściach poradnikowych) był ekspert w branży. Jeżeli czujesz się na siłach samodzielnie napisać takie artykuły to świetnie. W innym przypadku warto zwrócić się o pomoc w przygotowaniu odpowiednich treści. Agencje SEO mają większe zaplecze i współpracują z ekspertami z różnych dziedzin – łatwiej im znaleźć eksperta, któremu można powierzyć napisanie artykułów na Twoją stronę. 

Monitorowanie

Masz pewność, że Twój serwis na pewno działa prawidłowo? Istnieją narzędzia, dzięki którym szybko – w czasie rzeczywistym – można sprawdzić potencjalne błędy. Stosując np. Google Analytics i Google Search Console możesz nie tylko ocenić ruch na stronie, ale też odnotować np. to, że z konkretnej podstrony użytkownicy szybciej wychodzą – to sygnał, że być może jest ona problematyczna. 

Porady SEO – jak pozycjonować stronę?

To dość często zadawane pytanie przez osoby, które zastanawiają się, jak wdrożyć SEO w firmie, ale nie mają odpowiedniej wiedzy i doświadczenia. Proces ten można sprowadzić do kilku podstawowych punktów.

  • Postaw na treść – jej jakość, oryginalność, zgodność z intencjami użytkowników. 

  • Regularnie optymalizuj serwis – analizuj jej stan przy użyciu specjalistycznych narzędzi. 

  • Bądź na bieżąco ze zmianami, które przynoszą np. nowości wdrażane przez Google – strona musi być dostosowywana do nich możliwie natychmiast. 

  • Dbaj o aktualność informacji. W tym celu można wykorzystać np. blog, który będzie regularnie nasycany informacjami z branży. 

Nie musisz się na szczęście na wszystkim znać. Specjalistów, którzy mogą Ci pomóc w pozycjonowaniu strony internetowej znajdziesz m.in. w serwisie Majsteria, w kategorii E-marketing. Dodaj zlecenie i poczekaj na kontakt lub przejrzyj opublikowane ogłoszenia i skontaktuj się z wybranymi wykonawcami.

Pozycjonowanie stron – samodzielnie czy z pomocą agencji SEO?

Niewątpliwie wiele elementów SEO można zrealizować samodzielnie. Czy masz jednak na to wystarczająco czasu, wiedzy i doświadczenia? W większości przypadków tak nie jest. Stąd naturalnym wyborem jest korzystanie z usług profesjonalnych agencji lub freelancerów. Taki ruch może przynieść szybsze i trwalsze efekty. Wynika to m.in. z zasobów oraz szybszego wyciągania wniosków – profesjonaliści dysponują narzędziami i doświadczeniem, których brakuje większości właścicieli stron. Na pytanie jednak agencja SEO czy freelancer trzeba odpowiedzieć sobie już samemu.

Narzędzia SEO

Jakich narzędzi należy używać do pozycjonowania serwisów internetowych i analizowania zmian? Podstawą powinno być środowisko Google – technologie do oceny sytuacji stron i zmian technicznych. Np. Google Analytics umożliwia śledzenie ruchu na stronie, analizę źródeł ruchu, zachowań użytkowników oraz konwersji. To narzędzie jest niezbędne do mierzenia efektów działań SEO. Ważne jest też wykorzystywanie i sprawdzanie danych o stronie w Google Search Console.  GSC umożliwia m.in.:

  • monitorowanie wydajności strony w wynikach wyszukiwania Google,

  • wykrywanie problemów z indeksacją,

  • przesyłanie mapy strony,

  • kontrolę nad wyświetlaniem strony w SERP.

Jeśli spojrzeć na nieco innego typu narzędzia, kluczowe wydają się być dwa. Pierwsze to SEMrush – system umożliwiający analizę słów kluczowych, badanie konkurencji, audyt strony, monitorowanie pozycji w wyszukiwarkach i wiele innych funkcji związanych z SEO. Alternatywa to Ahrefs – eksperci SEO stosują go do zaawansowanej analizy profilu linków zwrotnych, badania konkurencji, odkrywania nowych słów kluczowych, monitorowania pozycji oraz audytu strony. Nieco bardziej szczegółowe dane zapewnić mogą Moz Pro i Screaming Frog czy GTmetrix.

 

Zobacz też inne artykuły

Dlaczego warto zadbać o linkbuilding?
Marketing, reklama
Coraz większa liczba biznesów obecnych w Internecie sprawia, że – aby osiągnąć komercyjny sukces – trzeba wyróżnić się wśród konkurencji. Kluczowe w tym wypadku jest pozycjonowanie, którego celem jest sprawienie, aby Twoja strona była bardziej widocz...
Narzędzia do SEO – czy i kiedy warto z nich korzystać?
Marketing, reklama
Pozycjonowanie serwisów internetowych bezwzględnie wymaga tego, by wykorzystywać regularnie możliwości technologii i narzędzi do SEO. Które z nich można uznać za kluczowe w codziennej pracy nad rozwojem danego serwisu? Podstawą wydają się być narzędzia opracowane przez Goog...