Kim jest UX designer i czym się zajmuje?

Data publikacji-
AutorRedakcja portalu Majsteria
Długość czytania6 min

Zawód UX designera wielu osobom kojarzy się z programowaniem – w końcu specjalista ten bierze udział przy tworzeniu np. stron internetowych czy aplikacji mobilnych. Jednak UX daleki jest od ścisłego kodowania. Znacznie bliżej mu do marketingu, a nawet psychologii. Co to UX designer (a właściwie kim jest)? Czym dokładnie się zajmuje? I czy jego obecność przy projektowaniu witryn faktycznie jest niezbędna?

Kim jest UX designer i czym się zajmuje?

User Experience, czyli doświadczenie użytkownika

UX to skrót od User Experience, czyli „doświadczenie użytkownika”. Choć znacznie lepiej pasuje tutaj określenie „wrażenia”, gdyż to właśnie ich pozytywne wywoływanie jest zadaniem UX designera.

Terminu User Experience najczęściej używa się w kontekście produktów cyfrowych, np. stron internetowych lub aplikacji, rzadziej produktów fizycznych i usług. Designer dba o to, aby końcowy produkt był przejrzysty i łatwy w zrozumieniu, a także spójny z wytworzonym wizerunkiem marki. A wszystko po to, aby zapewnić odbiorcy jak najlepsze wrażenia – lub bardziej dosłownie – doświadczenia.

Warto wiedzieć:

Na pierwszy rzut oka zawód UX designera może wydawać się zbędny. Jednak ludzie coraz bardziej cenią sobie wygodę, a nawet najmniejszy błąd ze strony firmy sprawia, że klient odchodzi do konkurencji. UX designer wyłapuje tego typu potknięcia i proponuje lepsze rozwiązania.

 

UX designer i UI designer – czy zajmują się tym samym?

UX i UI to dwa inne pojęcia – choć często zdarza się, że jeden ekspert działa na obu tych płaszczyznach.

 

UI to skrót od User Interface, czyli interfejs użytkownika. Można powiedzieć, że UI to wdrażanie UX w życie. Ekspert projektuje wygląd graficzny strony, dba o stonowaną kolorystykę, a nawet wybiera stosowne animacje. Wiele osób uważa, że UI jest częścią UX, a nawet, że są to synonimy -  jednak te dziedziny wymagają od designerów innych umiejętności.

 

UX designer

UI designer

Świetny w analizie i interpretacji danych

Świetny w projektowaniu graficznym

Obeznany w projektowaniu stron i aplikacji

Obeznany w tworzeniu wizualiów i dobieraniu kolorów

Jak wygląda praca UX designera przy stronie internetowej?

UX designer to często pierwsza osoba, która zaczyna pracę nad witryną WWW. To właśnie on decyduje o tym, jak od podstaw będzie wyglądać strona. Na początku wykonuje 2 rzeczy.

  • Planuje jej układ tak, aby była przejrzysta i łatwa w zrozumieniu. Nawigacja po witrynie powinna być intuicyjna – internauta odruchowo musi wiedzieć, gdzie nacisnąć, aby udać się dalej. Częstą praktyką jest np. panel logowania w górnej, prawej stronie ekranu, czy też przycisk „kontakt” w stopce strony.

  • Dba o to, aby była spójna z wytworzonym wizerunkiem marki. Jeśli dana firma kreuje się np. na poważne przedsiębiorstwo, dysponujące fachowcami budowlanymi, to krzykliwe CTA i zlaicyzowana nawigacja po stronie nie będzie spójna z wytworzonym wizerunkiem. Odwiedzający wykrywają takie nieścisłości w mgnieniu oka, co negatywnie wpływa na konwersję.

Po ogólnym zaprojektowaniu UX strony internetowej nadchodzi czas na bardziej szczegółowe działania i współpracę z innymi fachowcami.

User Experience a optymalizacja SEO witryny

Google dba o to, aby najwyższe pozycje w rankingu zajmowały strony przyjazne użytkownikom. To właśnie dlatego SEO, czyli optymalizacja pod wyszukiwarkę, posiada wiele punktów wspólnych z UX. Są to przykładowo:

 

  1. Prędkość ładowania i responsywność:

  • Dla UX – internauci chcą, aby odwiedzane przez nich strony ładowały się szybko, maksymalnie w 3 sekundy, a także były dostępne z różnych urządzeń (komputer, laptop, telefon, tablet). Takie witryny WWW sprawiają wrażenie zadbanych, a marki je posiadające, są odbierane jako godne zaufania.

  • Dla SEO – Google wie, że internauci nie lubią czekać. Dlatego topowe pozycje zajmują strony o szybkim loading-speed, a także responsywności na różnych rozdzielczościach. Wszystkie te parametry możesz sprawdzić narzędziem PageSpeed Insights.

  1. Angażujące treści blogowe:

  • Dla UX – internauci zwykle odwiedzają firmowe blogi, aby znaleźć odpowiedzi na swoje pytania. Jeśli zamiast konkretnych informacji otrzymają zbitek keywordów, tzw. papkę SEO, to nie przeczytają artykułu do końca, nie dojdzie do konwersji, a na dodatek stracą zaufanie do marki.

  • Dla SEO – Google, wbrew pozorom, dobrze radzi sobie z rozróżnianiem sensownych tekstów od zbitek słów kluczowych. Dlatego wynagradza strony, na których treści mają odpowiednią jakość. Oczywiście wpływ na pozycję mają też dziesiątki innych czynników, ale content znajduje się wysoko w hierarchii.

 

Dlaczego warto mieć swojego UX designera?

Tworzysz strony internetowe? Programujesz aplikacje mobilne? A może jesteś zwykłym przedsiębiorcą, który poszukuje do swojego projektu drużyny freelancerów? Bez względu na odpowiedź – UX designer będzie dla Ciebie strzałem w dziesiątkę. Oto najważniejsze powody:

  • przestaniesz tracić klientów z powodu małej przejrzystości strony czy aplikacji;

  • ludzie będą chętniej do Ciebie wracać, dzięki dobrym skojarzeniom z firmą;

  • zaczniesz docierać do nowych odbiorców poprzez efekt kuli śnieżnej.

Dobrego eksperta od spraw UX znajdziesz m.in. w serwisie Majsteria, w kategorii Programowanie i IT. Zostaw zlecenie i zaczekaj na kontakt od specjalisty. Możesz też samodzielnie wyszukać odpowiadającego Ci fachowca.

Ważne:

UX designerzy mają różne specjalizacje. Niektórym lepiej pracuje się nad stronami internetowymi, innym nad aplikacjami mobilnymi, a pozostałym nad fizycznymi produktami. To zupełnie normalne – dlatego przed wyborem fachowca sprawdź, w jakich obszarach czuje się najpewniej.

User Experience i User Interface w pigułce

UX designer odpowiada za pozytywne postrzeganie przez użytkownika danego produktu albo usługi (zwykle strony internetowej lub aplikacji), natomiast UI designer dba o to wszystko pod kątem wizualnym. User Experience to jeden z pierwszych etapów tworzenia witryn WWW – właśnie na podstawie projektu UX web-developer zaczyna kodować swoje dzieło.

UX często wykonuje się mimowolnie i przy okazji – np. copywriter wczuwający się w odbiorcę podczas tworzenia tekstu SEO. Próbując w wygodny sposób odpowiedzieć na pytania, tworzy tak naprawdę treści zoptymalizowane pod UX.

Jednak przy większych projektach warto zadbać o obecność specjalisty UX z krwi i kości – gdyż z pewnością zauważy on rzeczy pomijane przez fachowców z innych dziedzin.

 

Zobacz też inne artykuły

Jak założyć sklep internetowy?
Programowanie, IT
Sklep internetowy to spełnienie marzenia o niezależności finansowej, forma rozwoju sklepu stacjonarnego lub szansa zarobienia na własnej pasji. Przy odpowiednim podejściu każdy może osiągnąć założony cel. Poznaj podstawy branży e-commerce i dowiedz się, jak założyć sklep internetowy...
Bezpieczeństwo strony internetowej – jak chronić swój biznes online?
Programowanie, IT
W dobie Internetu złodziej, zamiast łomu i kominiarki, ma przy sobie podświetlaną klawiaturę i aktywną sieć VPN. Specjaliści zajmujący się tematyką bezpieczeństwa w sieci apelują, aby zawsze używać trudnych haseł, nie dzielić się nimi z obcymi i nie wchodzić w podejrzane linki. Co...