Projektowanie stron internetowych – ceny i podstawowe informacje, których potrzebujesz, aby skutecznie prowadzić swój biznes

Data publikacji-
AutorRedakcja portalu Majsteria
Długość czytania10 min

Tworzenie stron internetowych to coś więcej, niż tylko umiejętność kodowania. To też przemyślane projektowanie UX/UI i SEO, które są wstępem do dalszego pozycjonowania. Stronę można co prawda „postawić” z pominięciem web-designu i optymalizacji pod wyszukiwarkę, jednak wtedy nie będzie ona konwertować potencjalnych klientów. Co więcej – nie będzie dla nich nawet widoczna! Poniżej przeczytasz o tym, czym tak naprawdę jest pozycjonowanie, projektowanie i tworzenie stron WWW.

Projektowanie stron internetowych – ceny i podstawowe informacje, których potrzebujesz, aby skutecznie prowadzić swój biznes

Czym jest projektowanie stron internetowych?

Projektowanie stron internetowych polega na zaplanowaniu interfejsu i wyglądu graficznego witryny. Tak, jak architekt wnętrz musi zadbać o to, aby domownikom żyło się wygodnie, tak zadaniem UX i UI designerów jest zapewnienie jak najlepszych wrażeń osobom odwiedzającym witrynę. Ten proces to web design i jest jednym z pierwszych etapów tworzenia stron – to fundament, na którym web-developer zacznie budowę swojego dzieła.

Ważne:

Zanim zlecisz web-developerowi stworzenie strony internetowej, przygotuj dla niego projekt UX i UI. Inaczej zostaniesz zasypany setkami pytań, praca nad stroną będzie przeciągać się w nieskończoność, a efekt końcowy i tak będzie inny od Twoich wyobrażeń.

 

Jak wygląda przebieg prac nad stroną internetową?

Profesjonalne tworzenie stron WWW to długi i skomplikowany proces, który wymaga zaangażowania ekspertów z różnych dziedzin. Krok po kroku jest to:

  • Rozmowa z klientem. Strona WWW musi mieć jakiś cel (np. zwiększenie sprzedaży, zachęcenie do rejestracji), a każda branża rządzi się własnymi prawami. Wywiad z klientem to więc must have.

  • Projektowanie strony internetowej. Następnie pojawiają się UX i UI designerzy, którzy tworzą projekt strony – głównie interfejsu i szaty graficznej. Na tym etapie ważny jest też copywriter, który układa teksty sprzedażowe / SEO.

  • Tworzenie i kodowanie. Gotowy projekt witryny internetowej ląduje u web-developera, który przekształca papierowy plan na rzeczywistość. Wykupuje domenę, znajduje dobrego hosta i finalnie tworzy stronę.

  • Wstępna optymalizacja SEO. Później specjalista od SEO może przejść do researchu słów kluczowych, utworzenia meta tagów, optymalizacji tekstów i przyspieszenia działania strony.

  • Pozycjonowanie i reklama. Ten ostatni etap nie kończy się praktycznie nigdy – ekspert od SEO regularnie dodaje treści na bloga i pozyskuje jakościowe backlinki, a marketingowcy promują stronę oraz generują ruch nieorganiczny. Strona jest też co jakiś czas aktualizowana i unowocześniana.

Budowa strony internetowej składa się z wielu etapów, którym ciężko sprostać bez doświadczenia.

Komu powierzyć projektowanie i tworzenie stron WWW?

Faktycznym tworzeniem stron w teorii zajmuje się web-developer. Jednak praca jednego człowieka nigdy nie będzie tak samo dobra, co dzieło przygotowane przez zespół fachowców.

Ważne: 

Tworzenie stron jest zadaniem zarówno dla web-developerów, jak i ekspertów UX/UI, SEO-wców, marketingowców oraz copywriterów. Jeśli zależy Ci na stworzeniu i zaprojektowaniu nowoczesnej strony internetowej, która naprawdę działa, to nie stawiaj wszystkiego na jedną kartę (jednego specjalistę).

 

Ile kosztuje stworzenie strony WWW?

Zastanawiasz się, ile kosztuje strona internetowa? Prosta wersja dla małych i średnich firm to koszt od 3.000 zł do 10.000 zł. Choć z pewnością znajdziesz śmiałków, którzy podejmą się zlecenia za niższą stawkę. W cenniku stron internetowych największe znaczenie mają dodatkowe funkcjonalności, np. system rezerwacji dla hoteli czy płatności online.

Duże firmy, krajowe serwisy ogłoszeniowe czy korporacje muszą liczyć się z wydatkiem 20.000 – 30.000 zł wzwyż. Oczywiście wyceny te dotyczą samego stworzenia witryny (projektowanie strony internetowej, jej zakodowanie i wstępne SEO) bez długofalowego pozycjonowania i reklamy.

Ważne:

Cena strony internetowej zależy od wykorzystanych technologii, ilości poświęconego czasu i stopnia złożoności witryny.

Projektowanie i tworzenie stron internetowych a pozycjonowanie

Pozycjonowanie to inaczej wzrost w rankingu wyszukiwarki. Ponad 92% internautów korzysta z Google, więc to właśnie względem niego optymalizuje się strony. Rozróżniamy SEO on-site (działania na stronie) oraz SEO off-site (działania poza stroną) – i tylko aktywność na obu tych płaszczyznach może zapewnić wysoką pozycję w Google. Do on-site zaliczamy np. prowadzenie bloga, linkowanie wewnętrzne i szybkość ładowania się strony, a do off-site np. strategie backlinkowe czy ściąganie dodatkowego ruchu z social mediów.

 

Jak wygląda strona internetowa przyjazna SEO?

Nie ma jednego, ogólnego obrazu strony idealnej pod SEO, jednak możemy wymienić kilka punktów wspólnych:

 

  • Zoptymalizowany tekst pod keywords. Zarówno strona główna, jak i jej podstrony, muszą posiadać odpowiednie zagęszczenie słów kluczowych. Tutaj przyda się narzędzie SEO do researchu fraz, np. Ahrefs lub SurferSEO. Ale pamiętaj, że tekst tworzy się w pierwszej kolejności dla człowieka.

 

  • Regularnie aktualizowany blog. Chyba każdy zna popularne zdanie: Content is a King. Sekcja blogowa, dobrze zoptymalizowana pod słowa kluczowe i rozwiązująca problemy potencjalnych klientów, to olbrzymi potencjał – teksty generują ruch na stronie i zwiększają szansę na konwersję.

Ważne: 

Żyjemy w czasach dynamicznego rozwoju AI, np. ChatGPT chętnie jest wykorzystywany do tworzenia zoptymalizowanych SEO blogów. I tutaj pojawia się pytanie: używać, czy nie używać? Stanowisko Google jest jasne: dopóki treść jest wysokiej jakości, to wszystko w porządku. Jednak treściom z ChatGPT daleko do ideału, nawet przy użyciu dobrych promptów. Dlatego traktuj go jako źródło inspiracji i szybszą wersję wyszukiwarki, a nie generator artykułów.

  • Szybkość ładowania. Tutaj zasada jest prosta: im szybciej, tym lepiej. Jednak wydajność strony to nie tylko loading-speed, ale też responsywność na różnych rozdzielczościach / urządzeniach, czy poziom zabezpieczeń. Wszystkie te parametry sprawdzisz oficjalnym narzędziem Google: PageSpeed Insights.

Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne. Backlinki, czyli linki z zewnętrznych witryn odsyłające do Twojej strony to najważniejszy punkt optymalizacji SEO. Przemyślana strategia może zapewnić wysokie pozycje, nawet gdy inne parametry zawodzą. Ale istotne jest też linkowanie wewnętrzne, czyli między podstronami tej samej witryny.

Dalej możemy wymienić Meta Tagi, skompresowane grafiki na stronie internetowej czy optymalizację adresu URL. Jeśli zapewnisz swojej stronie wszystkie powyższe elementy, to wysokie pozycje w Google są praktycznie gwarantowane. Ale pamiętaj – optymalizacja SEO jest ważna, jednak pierwsze pozycje zajmują strony internetowe przyjazne użytkownikowi.

To oczywiście tylko wierzchołek góry lodowej, jaką jest pozycjonowanie stron. Jeśli potrzebujesz szczegółowego audytu, skontaktuj się z ekspertem SEO.

 

Profesjonalne tworzenie stron WWW samodzielnie – czy to możliwe?

Czy można samodzielnie stworzyć stronę internetową? To zależy, jak dobrze orientujesz się w tematach technicznych.

  • Jeśli nie jesteś biegły w tematach web-developmentu, możesz skorzystać z darmowych kreatorów stron WWW (np. Wix) i wypełnić swoją stronę treścią na podstawie szablonu. To proste rozwiązanie, jednak posiada też pewne wady, jak dodatkowe opłaty, brak swobody działania czy potencjalne problemy z optymalizacją SEO. Jednak dla prywatnych blogów i stron-wizytówek będzie w porządku.

  • Jeśli znasz podstawy – znajdź dla siebie optymalny CMS (system zarządzania treścią strony internetowej, np. Wordpress, Webflow) i przygotuj za jego pomocą całą witrynę. Do Twojej dyspozycji będzie mnóstwo darmowych szablonów oraz wtyczek, dzięki którym stworzysz stronę bez znajomości programowania. Wygodnym rozszerzeniem jest np. Kadence Blocks, działający na zasadzie drag-and-drop. Jeżeli chcesz wiedzieć więcej przeczytaj artykuł Wordpress – co to za platforma?

  • Jeśli dobrze programujesz, a pierwsze kroki w HTML, JavaScript czy PHP masz już dawno za sobą, to stoi przed Tobą wiele dróg. Nadal możesz korzystać z wygodnego CMS, jednak równie dobrze sprawdzi się np. bardziej wymagający Framework, chociażby Django. 

Jak stworzyć stronę internetową i nie przepłacić?

Mówi się, że istnieją dwa rodzaje stron internetowych: tanie strony i dobre strony. W rzeczywistości stworzenie profesjonalnej strony zajmuje kilka razy więcej godzin, niż stworzenie byle jakiej strony, więc stawka proporcjonalnie rośnie.

Dlatego zadaj sobie pytanie: czy bardziej zależy Ci na taniej stronie czy na dobrej stronie?

  • Jeżeli masz mniejsze wymagania, a Twoja strona ma być tylko ładną wizytówką lub osobistym blogiem – pomiń etap UX/UI i skontaktuj się bezpośrednio z web-developerem. Możesz też postawić na generator witryn, jednak wtedy zawartość strony internetowej będzie uboższa.

  • Jeżeli masz średnie wymagania i szukasz balansu między ceną a jakością – skontaktuj się z freelancerem od UX/UI lub freelancerem web-developerem (z reguły wystarczy tylko jeden z nich, ponieważ często ze sobą współpracują). Strona będzie wykonana solidnie i z myślą o SEO.

  • Jeżeli masz wysokie wymagania, np. potrzebujesz strony dla wielkiej korporacji lub krajowego serwisu z ogłoszeniami – skontaktuj się z dobrą agencją interaktywną. Zleceniem zajmie się sztab specjalistów, a Ty otrzymasz produkt z górnej półki oraz pakiet pozycjonowania.

Na pytanie, jaką strategię działania wybrać i z kim współpracować przy optymalizacji strony internetowej może dać odpowiedź artykuł Agencja SEO czy freelancer? Znajdź dobrego freelancera lub agencję – czyli takiego specjalistę, który może pochwalić się rozbudowanym portfolio wraz z efektami pozycjonowania i konwersją. 

Niestety, sam estetyczny wygląd to w dzisiejszych czasach za mało, aby zajmować się profesjonalnym tworzeniem stron internetowych.

 

 

Masz niskie wymagania

Masz średnie wymagania

Masz wysokie wymagania

Nie znasz się na tworzeniu stron

Kreator stron WWW

Freelancer web-developer

Agencja interaktywna

Znasz podstawy tworzenia stron

Samodzielnie w CMS

Samodzielnie w CMS /

Freelancer web-developer

Agencja interaktywna / 

Samodzielny wybór freelancerów

Dobrze znasz się na tworzeniu stron

Samodzielnie w CMS lub Frameworku

Samodzielnie w CMS lub Frameworku

Agencja interaktywna /

 Samodzielny wybór freelancerów

 

Sprawdzając portfolio freelancera lub agencji, nie patrz tylko na zdjęcia i referencje, ale osobiście odwiedź stworzone przez nich strony. Poświęć trochę czasu na analizę: techniczną (Google Page Speed) i pozycjonowania (Ahrefs lub ręcznie w wyszukiwarce). Oczywiście zwróć też uwagę, jak ze strony korzysta się w praktyce – czyli czy została intuicyjnie zaprojektowana i czy potrafi zatrzymać przy sobie uwagę odbiorcy.

Pamiętaj, że każdy profesjonalny biznes powinien mieć równie profesjonalną stronę internetową. Jeżeli szukasz osoby lub firmy, które chcesz zlecić jej zaprojektowanie, możesz skorzystać z serwisu Majsteria. Zostaw swoją ofertę i poczekaj na kontakt specjalisty. Możesz też samodzielnie wyszukać fachowca i zwrócić się bezpośrednio z zapytaniem. 

 

Projektowanie, tworzenie i pozycjonowanie stron internetowych

Witryny WWW to temat rzeka: możemy godzinami dyskutować o przemyślanym projektowaniu stron internetowych (UX i UI, czyli web design), skutecznym kodowaniu (w CMS, Framework), wstępnej optymalizacji SEO czy długofalowym pozycjonowaniu (np. backlinkach). Miej na uwadze, że tylko współpraca na wszystkich tych płaszczyznach sprawi, że strona internetowa będzie z najwyższej półki.

Ceny stron internetowych wynoszą od 3 000 złotych (małe i średnie firmy) aż do ponad 30 000 (wielkie przedsiębiorstwa). Istnieje też opcja stworzenia witryny samodzielnie, chociażby za pomocą wygodnego kreatora lub nieco bardziej wymagającego CMS (np. strony Wordpress), jednak to czasochłonne zajęcie, a efekt często nie jest optymalny pod względem SEO.

Zobacz też inne artykuły

Kim jest UX designer i czym się zajmuje?
Programowanie, IT
Zawód UX designera wielu osobom kojarzy się z programowaniem – w końcu specjalista ten bierze udział przy tworzeniu np. stron internetowych czy aplikacji mobilnych. Jednak UX daleki jest od ścisłego kodowania. Znacznie bliżej mu do marketingu, a nawet psychologii. Co to UX designe...
Jak założyć sklep internetowy?
Programowanie, IT
Sklep internetowy to spełnienie marzenia o niezależności finansowej, forma rozwoju sklepu stacjonarnego lub szansa zarobienia na własnej pasji. Przy odpowiednim podejściu każdy może osiągnąć założony cel. Poznaj podstawy branży e-commerce i dowiedz się, jak założyć sklep internetowy...