Czym jest black SEO i white SEO?

Data publikacji-
AutorRedakcja portalu Majsteria
Długość czytania5 min

Pozycjonowanie stron internetowych stanowi nieodłączny element strategii marketingowej wielu firm działających w branży handlowo-usługowej. Techniki wspomagające pozycjonowanie w wyszukiwarkach są różne, jednak na pewno nie są sobie równe. W artykule wyjaśnimy, czym jest white hat SEO a czym jest black hat SEO. Wskażemy różnice pomiędzy podejściami do pozycjonowania, przybliżymy przykłady zaliczane do konkretnej strategii oraz pomożemy w doborze korzystniejszego podejścia. 

 

Czym jest black SEO i white SEO?

Pozycjonowanie treści – jak to działa?

SEO to nic innego jak skrót od wyrażenia Search Engine Optimization. Stanowi grupę różnych działań, których wspólnym celem jest zwiększenie szansy na wyświetlenie konkretnej witryny internetowej podczas wyszukiwania danego hasła w wyszukiwarce internetowej. Innymi słowy, taka praktyka poprawia widoczność kreowanego miejsca w sieci. 

Oto dlaczego warto poznawać techniki pozycjonowania stron:

  • pozwalają zwiększyć liczbę potencjalnych klientów;

  • wpływają korzystnie na zadowolenie użytkowników;

  • wspierają zaangażowanie internautów wyszukujących treści.

 

Czym jest white hat SEO?

SEO white hat to jedno z podejść w praktyce pozycjonowania witryn. Pomaga uzyskiwać lepsze wyniki rankingowe, czyli zapewnia trafniejsze wyniki wyszukiwań, ale również sprawia, że portal internetowy jest przyjaźniejszy i bardziej atrakcyjny dla użytkowników, aby dzięki temu zyskać kolejnych zadowolonych klientów.

Jak w praktyce działa white hat SEO?

To, co charakteryzuje sztukę SEO, to działanie w zgodzie z wiedzą dotyczącą funkcjonowania internetowych wyszukiwarek oraz odpowiadanie na potrzeby internautów. Jak zatem możesz skutecznie wykorzystać SEO w praktyce?

  • Optymalizacja treści – warto publikować treści wyjątkowe i unikatowe, oparte na wiedzy eksperckiej oraz na wiarygodnych źródłach. Na pewno nie można pozwolić sobie na plagiat. Co istotne, należy pamiętać o zastosowaniu właściwych fraz kluczowych, które korzystnie wpływają na wyniki wyszukiwania (Jak wybierać słowa kluczowe?);

  • Optymalizacja budowy tekstu i strony – bo treść to nie wszystko. Pamiętaj, by Twoje teksty były przejrzyste, czytelne i przykuwające wzrok. Stosuj wyboldowania, widoczne nagłówki, wypunktowania i tabele. Pamiętaj, aby witryna była łatwa w obsłudze dla odwiedzających oraz estetyczna, ale także, by zawierała linkowanie wewnętrzne, jak i zewnętrzne (Dlaczego warto zadbać o linkbuilding?);

  • Eliminacja błędów w kodzie oraz szybkie tempo responsywności – przyjazna użytkownikowi witryna działa szybko i bez zarzutów, a także właściwie wyświetla się na różnych rodzajach urządzeń. Sprawnie funkcjonujące strony internetowe są promowane w popularnych wyszukiwarkach internetowych.

Stosowanie reguł white hat SEO pozwala na budowanie dobrego wizerunku firmy, a także trwale poprawia pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania.

 

SEO black hat – charakterystyka

SEO black hat ma również na celu wysokie pozycjonowanie treści, jednak opiera się na działaniach zabronionych przez wyszukiwarki, a także często mało etycznych. Black hat nie uwzględnia aspektu jakości artykułów, łatwości korzystania ze strony i zadowolenia internautów. Kluczem tutaj jest stworzenie witryny internetowej wyłącznie na podstawie działania algorytmów. Choć takie zabiegi mogą skutkować wzrostem pozycji w szybkim tempie – rzadko kiedy przynoszą dobre rezultaty długofalowo. Często kończą się finalnie osłabieniem pozycjonowania strony w wyszukiwarce.

 

Różnica między black hat SEO a white hat SEO

Black i white SEO to zupełnie odmienne podejścia, które w gruncie rzeczy mają podobne zadanie. Pierwszą i podstawową różnicą między nimi jest zaangażowanie w tworzenie witryn sieciowych przyjaznych użytkownikowi. Strony tworzone wg black SEO często są mało czytelne (nie zachęcają do korzystania lub wręcz odstraszają internautów), ale mogą być również takie, których nieetyczność jest niezauważalna dla potencjalnego użytkownika. Drugą różnicą jest wykorzystanie wiedzy na temat polityki przeglądarek internetowych. White hat SEO działa w zgodzie z narzuconymi regułami, więc nie stwarza ryzyka otrzymania kar wynikających z łamania regulaminów.

Ważne:

Warto, by tworzenie stron internetowych i ich pozycjonowanie powierzać profesjonalistom. Istotne jest także zwrócenie uwagi na potrzeby i oczekiwania potencjalnych odwiedzających – zadbanie o profesjonalny User Experience, estetykę witryny, wysoką jakość treści oraz odpowiedni wybór fraz kluczowych, ułatwiających odnajdywanie odpowiedzi na zapytania.

Specjalistów SEO znajdziesz m.in. w serwisie Majsteria, w kategorii E-marketing. Możesz dodać zlecenie i poczekać na przesłanie ofert od wykonawców lub skorzystać z wyszukiwarki i samodzielnie skontaktować się z firmami lub freelancerami, którzy Cię zainteresują. 

 

SEO black hat – przykłady

Jakie działania można zaliczyć do (słusznie) owianego złą sławą black hat SEO? Oto kilka z nich:

  • plagiaryzm – kopiowanie treści z innych stron, również nie podając źródeł;

  • stosowanie fałszywych linków zwrotnych, co jest niekorzystne dla przeglądarek i przez nie karane;

  • ukrywanie dużej ilości fraz kluczowych w treści, na przykład stosując najmniejsze rozmiary czcionek lub tekst koloru tła;

  • przesycanie tekstów frazami kluczowymi;

  • stosowanie wielu linków niemających niczego wspólnego z treścią w witrynie – link spam.

 

SEO black i white hat SEO – podsumowanie

Na jaką strategię pozycjonowania treści internetowych warto się zdecydować? Jeśli działamy z myślą o korzyściach użytkownika, a także patrzymy na rozwój działalności internetowej długofalowo, należy zdecydować się na legalne – z punktu widzenia wyszukiwarek – i etyczne postępowanie white hat SEO. Stosowanie tych wytycznych jest bardziej czasochłonne, jednak daje trwalsze i przewidywalne rezultaty. Znajomość mechanizmów funkcjonowania algorytmów wyszukujących treści, a także profesjonalne podejście do tworzonych treści zapewniają sukces w pozycjonowaniu witryn.

Zobacz też inne artykuły

Pozycjonowanie stron internetowych – poradnik
Marketing, reklama
Pozycjonowanie serwisów internetowych – zarówno skromnych, posiadających kilka stron, jak i dużych platform sprzedażowych – to standard w nowoczesnym podejściu e-marketingowym. Na czym polega SEO i dlaczego wdrażając pewne standardy należy zaufać profesjonalistom, a...
Dlaczego warto zadbać o linkbuilding?
Marketing, reklama
Coraz większa liczba biznesów obecnych w Internecie sprawia, że – aby osiągnąć komercyjny sukces – trzeba wyróżnić się wśród konkurencji. Kluczowe w tym wypadku jest pozycjonowanie, którego celem jest sprawienie, aby Twoja strona była bardziej widocz...