Jak wybierać słowa kluczowe w Internecie?

Data publikacji-
AutorRedakcja portalu Majsteria
Długość czytania6 min

Odpowiedni dobór słów kluczowych odgrywa szczególne znaczenie w strategii SEO każdego serwisu internetowego. Jak je wybrać, przeanalizować i wykorzystywać np. w zakresie budowy treści. Niezbędne w tym będzie wykorzystanie odpowiednich narzędzi, ale też odpowiedź na kluczowe pytanie – do czego posłużyć ma dana witryna internetowa? Diametralnie inne potrzeby – pod kątem doboru słów kluczowych – będzie mieć korporacyjna strona fabryki, a inne sklep internetowy z odzieżą kobiecą. Do doboru słów kluczowych w Internecie warto podejść merytorycznie, aby późniejsze prace, np. w zakresie marketingu treści, nie poszły na marne. W jaki sposób prawidłowo wybierać słowa kluczowe w sieci?

Jak wybierać słowa kluczowe w Internecie?

Wybieranie słów kluczowych zacznij od określenia celu strony

Prowadzisz własny biznes i z pewnością masz też stronę internetową. Czy wiesz, do czego jest Ci potrzebna? Prawidłowe zebranie słów kluczowych musi być ściśle powiązane z tym, co jest celem ostatecznym dla właściciela witryny. Powinien on wiedzieć, czy np.:

  • chce na tej stronie rozwijać sprzedaż, co wymaga szerokiego podejścia do wyboru słów kluczowych;

  • ma tylko ściągać ruch na wybrane frazy kluczowe dotyczące biznesu;

  • liczy na generowanie leadów – zbieranie kontaktów przez formularz. 

 

Zanim zaczniesz pracę nad zbieraniem słów kluczowych w Internecie, dokładnie przeanalizuj firmowe dane z Google Analytics. Istnieje tam funkcja celów, dzięki której w GA możemy monitorować, jakie działania podejmują użytkownicy na naszej stronie. Widać więc, czy np. trafiają na serwis po regularnym wpisywaniu określonego zapytania – być może zawiera ono słowo kluczowe, którego struktura strony dotychczas nie uwzględniała? 

Ciekawą opcją jest powiązanie tego z analizowaniem danych z Hotjar. To narzędzie, które pozwala analizować, jak użytkownicy zachowują się na stronie – gdzie klikają, jak przewijają, co czytają. To także źródło wiedzy np. w kontekście tego, co interesuje ich na blogu internetowym danej firmy. 

 

Badanie słów kluczowych – oszacuj, jakie frazy są wartościowe

Błędem jest wykorzystywanie wszelkich możliwych fraz – znacznie lepsze będzie wybranie tych, które mogą zapewnić określoną konwersję, czyli są wartościowe dla serwisu internetowego. Co to oznacza? Należy koniecznie wykonać precyzyjne badanie słów kluczowych, które polega na identyfikacji fraz, jakie  potencjalni użytkownicy mogą wpisywać w wyszukiwarce – wtedy, gdy chcą znaleźć określoną treść lub produkty. Można wykorzystać do tego Google Keyword Planner. To darmowe narzędzie wskazujące szacunkową liczbę wyszukań dla danej frazy; dodatkowo bierze ono pod uwagę konkurencję oraz wskazuje sugerowane wyrażenia. Wybierając słowa kluczowe do serwisu, trzeba też sprawdzić, które z nich są priorytetem dla konkurencji – takie dane można uzyskać np. dzięki narzędziu SEMrush lub Ahrefs. 

 

Analizowanie działań konkurencji: sprawdzaj i czerp inspirację

Czy wiesz, że swoją strategię słów kluczowych można opracować na podstawie tego, co robi dobrze wypozycjonowana konkurencja? Tego rodzaju analiza to proces, w którym badane są frazy kluczowe istotne dla wyszukującego oraz jego konkurentów. I tu sporo odpowiedzi da Ahrefs, ale dobrze jest skonfrontować to z danymi pochodzącymi z SEMrush. Przydatny w tworzeniu strategii będzie także Moz, pokazujący dla jakich słów kluczowych konkurenci rankują wysoko. Szczególnie duży potencjał – przy wcześniejszej, starannej analizie – mają tu frazy long-tail, czyli tzw. długiego ogona. To dłuższe zapytania użytkowników nacechowane np. konkretnymi fragmentami opisy (przykład: zielone buty na wysokim obcasie). Wykorzystując frazy w ten sposób, można ściągnąć ruch zdecydowanych do podjęcia akcji użytkowników.

Dobieranie słów kluczowych w kontekście lokalnym

Jeśli dana strona ukierunkowana jest na to, by ściągać ruch głównie od lokalnych użytkowników,  zainteresowanych towarem lub usługami w precyzyjnie określonej lokalizacji to dobrze, by uwzględniać we frazach możliwie jak najwięcej określeń związanych z danym miastem, miejscowością czy regionem. Przykładem może być sytuacja, w której tworzony jest tekst dotyczący restauracji wegańskiej – fraza ta powinna być łączona wraz z podaniem miasta, w którym działa. 

 

Analiza – modyfikuj serwis internetowy zgodnie z danymi

Analizując słowa kluczowe, musisz być gotowy na stałą i regularną modyfikację serwisu. Strona i wybrane frazy powinny być starannie dopasowywane np. do intencji użytkowników i pozyskiwanych danych. Bardzo ważne jest, by strategię SEO traktować jako coś ciągłego i wymagającego regularnej analizy, także tej dotyczącej efektów działań. Zgodnie z wynikami należy modyfikować obraną drogę i nie bać się zmienić pierwotnie dobranych słów kluczowych, jeżeli nie są one dość skuteczne. 

 

Rozbudowa treści – optymalizuj artykuły zgodnie z zapotrzebowaniem na frazy kluczowe

Rozwój serwisu online musi oznaczać stałą rozbudowę serwisów internetowych – bloga, kart produktowych czy tekstów na zapleczach. Treści te nie mogą być tworzone bez przemyślenia i chaotycznie; istotne jest, by nowe odpowiadały zapytaniom użytkowników. Co zrobić z już istniejącymi? Tu ważna jest optymalizacja – ich modyfikacja tak, by jak najlepiej wpisywały się w bieżące potrzeby. Dotyczy to np. aktualizacji danych czy odświeżania informacji. 

 

Podsumowanie – prawidłowy wybór słów kluczowych

Analiza, zrozumienie intencji użytkowników, wyciągnięcie wniosków i przełożenie ich na tworzenie treści – tak powinien wyglądać prawidłowy obieg działań w zakresie wyboru słów kluczowych i ich wykorzystywania. To skomplikowane i wymagające czasu zajęcie. Stąd, w przypadku bardziej zaawansowanych zadań warto korzystać z wiedzy i doświadczenia osób zawodowo zajmujących się pozycjonowaniem serwisów internetowych. Oferty specjalistów SEO znajdziesz m.in. na portalu ogłoszeniowym Majsteria, w kategorii E-marketing. Możesz dodać zlecenie i poczekać na przesłanie ofert od wykonawców lub wykorzystać wyszukiwarkę i samodzielnie skontaktować się z wytypowanymi agencjami lub freelancerami.

Zobacz też inne artykuły

Pozycjonowanie stron internetowych – poradnik
Marketing, reklama
Pozycjonowanie serwisów internetowych – zarówno skromnych, posiadających kilka stron, jak i dużych platform sprzedażowych – to standard w nowoczesnym podejściu e-marketingowym. Na czym polega SEO i dlaczego wdrażając pewne standardy należy zaufać profesjonalistom, a...
Dlaczego warto zadbać o linkbuilding?
Marketing, reklama
Coraz większa liczba biznesów obecnych w Internecie sprawia, że – aby osiągnąć komercyjny sukces – trzeba wyróżnić się wśród konkurencji. Kluczowe w tym wypadku jest pozycjonowanie, którego celem jest sprawienie, aby Twoja strona była bardziej widocz...