Pozycjonowanie stron internetowych – dlaczego to takie ważne?

Data publikacji-
AutorRedakcja portalu Majsteria
Długość czytania6 min

W Internecie widnieje ponad 200 milionów aktywnych stron, a celem wielu z nich jest zajęcie jak najwyższej pozycji w wyszukiwarce. Pomagają w tym zadaniu agencje SEO i freelancerzy SEO, którzy oferują swoje usługi i obiecują topowy ranking Google. Dlaczego pozycjonowanie stron jest ważne? Jakiego specjalistę wybrać, aby nie przepalić budżetu?

Pozycjonowanie stron internetowych – dlaczego to takie ważne?

Pozycjonowanie stron internetowych zwiększa widoczność w Google

Z Google korzysta ponad 92% internautów. Przedsiębiorcy marzą o tym, aby ich firmy znalazły się na szczycie listy wyników wyszukiwania. Dlatego standardowa agencja SEO lub freelancer SEO najczęściej optymalizują witrynę względem właśnie tej wyszukiwarki.

 

W przypadku pozycjonowania zależność jest prosta: lepsza widoczność = więcej osób odwiedzających witrynę. A wśród nich potencjalni klienci, partnerzy biznesowi czy użytkownicy budujący community (społeczność).

 

SEO to istotna część pozycjonowania stron i (content) marketingu

SEO, czyli optymalizacja pod wyszukiwarkę, łączy w sobie działania on-site, np. publikowanie wpisów na blogu i przyspieszanie działania witryny oraz off-site, np. linkbuilding i social media marketing.

Dzięki pozycjonowaniu stron internetowych i usługom zleconym agencjom SEO i freelancerom SEO, oprócz wysokiej pozycji w wyszukiwarce zyskasz także:

  • wizerunek eksperta — odpowiadając na trudne pytania klientów za pomocą bloga, sprawisz, że będziesz w ich oczach godnym zaufania profesjonalistą, z którego usług warto skorzystać;

 

  • większą świadomość marki — dlaczego chętniej zamówisz buty z popularnego sklepu internetowego niż z butiku, który mało działa w sieci? Ponieważ ta pierwsza marka jest bardziej znana i łatwiej Ci jej zaufać – nawet jeśli są to Twoje pierwsze zakupy. Dzięki dobremu SEO stworzysz właśnie tego typu silny brand.

 

Pozycjonowanie stron internetowych czy reklama w social mediach?

Nie ma uniwersalnej odpowiedzi na to pytanie, jednak SEO ma 3 ogromne przewagi:

  • będzie działać, nawet gdy skończy Ci się budżet (jednak miej na uwadze, że po zaprzestaniu działań optymalizacyjnych konkurencja może szybko wyprzedzić serwis, który nie jest już pozycjonowany);

  • może przynosić efekty wykładnicze, a Adsy – tylko liniowe;

  • wzbudza większe zaufanie niż typowa reklama.

Działania SEO mają też jeden znaczący minus: na efekty trzeba zaczekać. Czasem freelancer od pozycjonowania musi przepracować kilka miesięcy, aby pojawiły się widoczne zmiany w wyszukiwarce. W Adsach, czyli reklamie w Internecie, efekt jest niemal natychmiastowy.

Ważne: 

Zarówno działania SEO, jak i płatna reklama w social mediach, przynoszą świetne efekty w pojedynkę – jednak warto je ze sobą łączyć. Osoby, które nie mają dużego budżetu na marketing, często decydują się na model “SEO on-site (blog) + płatna reklama w social mediach”, rezygnując z droższego linkbuildingu.

Pozycjonowanie i SEO

Reklama w social mediach

Będzie przynosić efekty, nawet gdy skończy się Twój budżet na dalsze działania 

Po wykorzystaniu środków reklama zostanie automatycznie wyłączona

Nie ma ograniczeń w kwestii docierania do nowych odbiorców

Liczba odbiorców jest z góry ograniczona przez wybrany budżet

Wzbudza większe zaufanie, niż typowa reklama / nie wygląda na reklamę

Nie wzbudza dużego zaufania / świadomy użytkownik rozpozna, że to reklama

Na efekty trzeba czekać, czasem nawet kilka miesięcy

Działa natychmiast po uruchomieniu kampanii

 

O różnych rodzajach pozycjonowania stron

Wyróżniamy kilka rodzajów pozycjonowania stron.

  • Pozycjonowanie lokalne. Tutaj agencja SEO lub freelancer SEO skupiają się na działaniach regionalnych, np. zamiast pozycjonować się na frazę „serwis komputerowy”, wybiorą frazę „serwis komputerowy Katowice”. Jest to opcja tańsza niż standardowe pozycjonowanie i polecana dla osób, które działają stacjonarnie.

  • Pozycjonowanie pod urządzenia mobilne. Od czasów aktualizacji „Mobile first index” jako pierwsza pod uwagę brana jest wersja mobilna witryny – główny punkt odniesienia. Jednak Google pokazuje inne wyniki dla urządzeń mobilnych i inne dla urządzeń stacjonarnych, co może być wykorzystane przez eksperta SEO.

  • Pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe. W inny sposób wpisujemy zapytania do wyszukiwarki, a w inny wypowiadamy je ustnie. Tutaj fachowcy skupiają się na frazach long-tail oraz na grupie docelowej, która często korzysta z Voice Search (przedział wiekowy między 25 a 49 lat).

W miarę możliwości (i potrzeby) warto łączyć ze sobą powyższe rodzaje pozycjonowania. Dla przykładu: wysoka pozycja w Google dla urządzeń stacjonarnych ułatwi pozycjonowanie pod urządzenia mobilne i vice versa.

 

Współpraca przy pozycjonowaniu stron – Agencja SEO czy freelancer SEO?

Obie te opcje są skuteczne – oczywiście pod warunkiem, że fachowiec może pochwalić się realnymi efektami i rzetelnym case study. Jednak ogólne zasady są takie:

  • wybierz freelancera SEO, gdy Twój projekt nie wymaga dużej mocy przerobowej, a także dobrze wiesz, czego potrzebujesz;

  • wybierz agencję SEO, gdy Twój projekt wymaga działania na wielu płaszczyznach, a także nie wiesz, od czego najlepiej zacząć.

Oczywiście to duże uproszczenie – sprawdź oferty zarówno freelancerów oraz agencji i dopiero wtedy podejmij decyzję.

 

Czy warto samodzielnie pozycjonować strony?

Każdy SEO freelancer wie, że to dość ryzykowna praktyka – zwłaszcza jeśli dopiero uczysz się podstaw pozycjonowania. Czeka Cię wiele godzin nauki teorii oraz praktyki na zasadzie “prób i błędów”.  Ponadto działania na własną rękę nie pozwolą na tak dobry linkbuilding, jak przy współpracy np. z agencją SEO, która ma większe możliwości zapleczowe.

Warto wiedzieć:

Wielu przedsiębiorców, aby ciąć koszty, próbuje samodzielnie pozycjonować swoje strony. To nic innego, jak przykład efektu Dunninga-Krugera, czyli przeceniania swoich możliwości. Początkujący często tworzą słabej jakości treści i korzystają z tzw. farm linków, przez co strona staje się spamem w oczach Google. Taką witrynę później ciężko uratować, co generuje dodatkowe koszty.

 

Dlatego pozycjonowanie stron jest ważne

Strona wypozycjonowana na popularną frazę kluczową to ogromny potencjał. Każdego dnia będą odwiedzały ją setki, jeśli nie tysiące, internautów, co świetnie wpłynie na Twoją sprzedaż. SEO ma też wiele przewag nad płatną reklamą w social mediach, np. brak ograniczonej liczby odbiorców. Zdecyduj się na pozycjonowanie standardowe lub lokalne i stań się widoczny w sieci!

Zobacz też inne artykuły

Kim jest UX designer i czym się zajmuje?
Programowanie, IT
Zawód UX designera wielu osobom kojarzy się z programowaniem – w końcu specjalista ten bierze udział przy tworzeniu np. stron internetowych czy aplikacji mobilnych. Jednak UX daleki jest od ścisłego kodowania. Znacznie bliżej mu do marketingu, a nawet psychologii. Co to UX designe...
Jak założyć sklep internetowy?
Programowanie, IT
Sklep internetowy to spełnienie marzenia o niezależności finansowej, forma rozwoju sklepu stacjonarnego lub szansa zarobienia na własnej pasji. Przy odpowiednim podejściu każdy może osiągnąć założony cel. Poznaj podstawy branży e-commerce i dowiedz się, jak założyć sklep internetowy...